“Вірний друг –
друге серце, третє око ”
Тема:Хочеш мати друга – навчись бути другом.
Хід виховного
заходу:
І. Вступне слово вчителя.
На дошці або на
плакаті записані прислів’я, афоризми.
Без вірного друга – велика туга.
Дружба – велике багатство.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Друг пізнається в біді.
Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Вчитель. Перед
вами – прислів’я, один із видів народної творчості. Ви вже знаєте, що хоч вони
коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них дуже глибокий. У прислів’ях втілена
народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх можна
сприймати як істину. Прокоментуйте подані прислів’я, розкрийте їх зміст. (міркування
учнів.)
Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга – справжнього,
вірного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда – півбіди, а радість –
подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те
щастя? Буває,
ніби й гарні товариші, а потім дивись – уже й перестали дружити, посварились
або розчарувались один в одному. Поміркуємо сьогодні над тим, як берегти
дружбу, чому не з усіма хочуть дружити.
У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для
нас і приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами
хотіли дружити, то й ми повинні бути такими ж.
Спробуємо перевірити себе з допомогою тестів. Тільки умова: на всі питання
відповідати щиро. Це – тільки для себе. Своїх відповідей нікому не показуйте.
Головне, щоб кожен побачив себе, зрозумів і оцінив. На кожне з поставлених
нижче питань вибирайте і записуйте одну відповідь, наприклад, 1 – б; 2 – а і
т.д.
ІІ. Основна частина.
Тести
1)
Що вас найбільше приваблює в тому, кого
вважаєте своїм другом?
а)
врода, гарний одяг, акуратність;
б)
щедрість;
в)
тактовність, делікатність;
г)
відвертість, правдивість.
2) Чим ви вмотивуєте свій вчинок, коли даєте
списувати?
а)
вважаю, що це по-товариськи;
б) знаю,
що це неправильно, але боюсь образити;
в) не
даю, бо це – ведмежа послуга;
г) він
мені віддячить чимось іншим.
3) Якщо ви посварились з другом, як ви себе
почуваєте?
а) мені
прикро, самотньо;
б) я
думаю над причинами сварки;
в) хай не
буде такий мудрий!
г) знайду
собі іншого друга.
4) Ви будете чекати, поки друг першим прийде
миритися, чи вибачитеся самі?
а) він
винен, то хай і вибачається;
б) очевидно,
ми винні обидва, постараюсь порозумітись;
в) визнаю
себе винним, аби лише помиритись;
г)
побачу, як буде поводитись далі.
5) Якщо в друга з’явилася річ, якою він дорожить, а
вам її дуже хочеться, то як ви вчините?
а)
попрошу помінятися за щось або продати мені;
б)
попрошу, щоб дав покористуватися;
в) не
буду просити, щоб не ставити його в незручне становище;
г) зроблю
вигляд, що мене це не цікавить.
6) Якщо друг вам у чомусь відмовив, як ви
відреагуєте?
а) ображусь,
але не викажу себе;
б)
перестану з ним дружити;
в)
спробую зрозуміти, чому він відмовив;
г) іншим
разом відплачу йому тим самим.
7) Якщо ваш друг не сподобався вашим батькам, як ви
поведетесь?
а)
послухаю батьків;
б) не буду
запрошувати його до себе;
в) доведу
батькам, що він вартий моєї дружби;
г) не
послухаюсь батьків.
8) Кого ви вважаєте лідером: себе чи друга?
а) себе;
б) друга;
в) ми
рівні;
г) не
думав над цим.
9) Якщо вашого друга хвалять, ви не заздрите?
а) ні;
б)
заздрю;
в) трохи;
г) я
радію за нього і пишаюся ним.
10) Якщо ваш товариш пропонує вам списати задачу, як
ви це сприймаєте?
а) із
вдячністю, як прояв товариськості;
б) як
борг, за який треба віддячити;
в) як
приниження, недооцінку моїх здібностей;
г) списую
не задумуючись.
11) Якби ви з другом попались на якомусь
необдуманому, поганому вчинку, ініціатором якого був друг, як ви поведетесь?
а) скажу
правду, що я не винен;
б) подивлюсь,
як він себе поведе;
в) візьму
на себе його вину;
г)
відповідатиму разом з ним.
12) У вас дві цукерки: одна дорога і дуже смачна, а друга –
дешевша і гірша. Яку ви даєте другові?
а) якщо
немає порівну, то краще не показувати;
б) дам першу;
в) дам
другу, а першу з’їм, щоб він не бачив;
г)
розділю обидві на половину.
13) Чого ви не вибачили б своєму другу?
а)
зверхності, зневаги;
б)
скупості;
в)
зради;
г) все
б вибачив.
- Ви вибрали і записали
собі варіанти відповідей? Тепер
напроти кожної поставте бали і підсумуйте.
1) а – 4; б – 5;
в – 3; г – 1;
2) а – 1; б – 2;
в – 3; г – 5;
3) а – 1; б – 3;
в – 4; г – 5;
4) а – 5; б – 3;
в – 1; г – 4;
5) а – 5; б – 3;
в – 1; г – 4;
6) а – 3; б – 5;
в – 2; г – 5 ;
7) а – 5; б – 4;
в – 1; г – 3;
8) а – 5; б – 1;
в – 4; г – 4;
9) а – 2; б – 5;
в – 4; г – 1;
10) а – 2; б – 4; в – 3;
г – 4;
11) а – 5; б – 4; в – 1;
г – 3;
12) а – 5; б – 1; в – 5;
г – 3;
13) а – 3; б – 5; в – 3;
г – 1.
Додайте всі
тринадцять цифр, визначте суму.
Найбільша кількість набраних балів (від 52 до 65) – свідчення егоїзму. Така
людина найбільше любить себе, у дружбі шукає вигоди для себе, знає собі ціну,
не любить критики. Вона любить мати поряд слабшого, менш яскравого,
непоказного, щоб на його фоні підкреслювати свої переваги. Врешті-решт, така
людина приречена на самотність, бо, розкусивши її, ніхто з нею не захоче
дружити.
Взаємини в тих, хто набрав від 39 до 51 бали, скоріше можна назвати
співдружністю, ніж дружбою: вони готові відповідати добром на добро, але не захочуть
жертвувати безкорисливо; їхнє ставлення до вас залежить від того, як ви
ставитесь до них.
Вимогливі до друзів і до себе ті, хто мають 26 – 38 балів. Вони здатні піти
вам на зустріч, зрозуміти і допомогти, але спочатку подумають, чи варто, чи
корисно і розумно це; пожаліють слабшого, але не стануть потурати тому, хто не
старається стати сильнішим. Вони поважають вас, але вимагають поваги й до себе.
І найщиріші, найвідданіші в дружбі ті ,хто мають найменшу кількість балів.
Це люди милосердні, здатні вибачати, жертвувати власними інтересами заради
друга. Мати такого друга – прекрасно, але треба вміти його цінувати.
Розчарувавшись у ближньому, втратити друга – для таких людей тяжкий удар.
А тепер порівняйте своє “Я” із
поданими характеристиками. Чи подобається вам бути таким? Звичайно, жодна
з цих характеристик не стосується безпосередньо когось із вас. Але, вибравши ті
чи інші варіанти відповідей на питання, ви цим виявили свої погляди, своє
розуміння дружби.
У житті ми не завжди аналізуємо свої вчинки, слова, не вміємо чи не хочемо
подивитись на себе з боку, запитати у себе, чого ми варті.
ІІІ. Заключне слово вчителя.
Якщо ви захочете мати ідеального друга, вам буде дуже важко його знайти. Бо
у кожної людини є недоліки. Але подумайте, чи їх немає у вас. Чи маєте право
вимагати ідеального, якщо самі не ідеальні? Приймай друга таким, який він є, сприяй тому, щоб
він ставав кращим, сам прагни бути кращим.
Хочеш мати друга – вчись бути другом сам.
Немає коментарів:
Дописати коментар