Вірний друг – друге серце, третє око

Тема:Хочеш мати друга – навчись бути другом.
Хід виховного заходу:
І. Вступне слово вчителя.
На дошці або на плакаті записані прислів’я, афоризми.
Без вірного друга – велика туга.
Дружба – велике багатство.
З добрим дружись, а лихого стережись.
Друг пізнається в біді.
Скажи, хто твій друг, і я скажу, хто ти.
Вчитель. Перед вами – прислів’я, один із видів народної творчості. Ви вже знаєте, що хоч вони коротенькі, але дуже влучні, і зміст у них дуже глибокий. У прислів’ях втілена народна мудрість, дотепність і досвід, перевірений життям, а тому їх можна сприймати як істину. Прокоментуйте подані прислів’я, розкрийте їх зміст. (міркування учнів.)
Я навіть не запитую, чи хочеться кожному з вас мати друга – справжнього, вірного, який завжди допоможе, підтримає, з яким біда – півбіди, а радість – подвійна. Звичайно, хочеться! І щасливий той, хто його має. Та чи всі мають те щастя? Буває, ніби й гарні товариші, а потім дивись – уже й перестали дружити, посварились або розчарувались один в одному. Поміркуємо сьогодні над тим, як берегти дружбу, чому не з усіма хочуть дружити.
У свого друга ми хочемо бачити тільки позитивні риси: щоб був він для нас і приємний, і цікавий, добрий, щирий, вірний, щедрий. Отже, щоб з нами хотіли дружити, то й ми повинні бути такими ж.  
Спробуємо перевірити себе з допомогою тестів. Тільки умова: на всі питання відповідати щиро. Це – тільки для себе. Своїх відповідей нікому не показуйте. Головне, щоб кожен побачив себе, зрозумів і оцінив. На кожне з поставлених нижче питань вибирайте і записуйте одну відповідь, наприклад, 1 – б; 2 – а і т.д.
ІІ. Основна частина.
Тести
1)      Що вас найбільше приваблює в тому, кого вважаєте своїм другом?
      а) врода, гарний одяг, акуратність;
      б) щедрість;
      в) тактовність, делікатність;
      г) відвертість, правдивість.
2) Чим ви вмотивуєте свій вчинок, коли даєте списувати?
      а) вважаю, що це по-товариськи;
      б) знаю, що це неправильно, але боюсь образити;
      в) не даю, бо це – ведмежа послуга;
      г) він мені віддячить чимось іншим.
3) Якщо ви посварились з другом, як ви себе почуваєте?
     а) мені прикро, самотньо;
     б) я думаю над причинами сварки;
     в) хай не буде такий мудрий!
     г) знайду собі іншого друга.
4) Ви будете чекати, поки друг першим прийде миритися, чи вибачитеся самі?
     а) він винен, то хай і вибачається;
     б) очевидно, ми винні обидва, постараюсь порозумітись;
     в) визнаю себе винним, аби лише помиритись;
     г) побачу, як буде поводитись далі.
5) Якщо в друга з’явилася річ, якою він дорожить, а вам її дуже хочеться, то як ви вчините?
     а) попрошу помінятися за щось або продати мені;
     б) попрошу, щоб дав покористуватися;
     в) не буду просити, щоб не ставити його в незручне становище;
     г) зроблю вигляд, що мене це не цікавить.
6) Якщо друг вам у чомусь відмовив, як ви відреагуєте?
     а) ображусь, але не викажу себе;
     б) перестану з ним дружити;
     в) спробую зрозуміти, чому він відмовив;
     г) іншим разом відплачу йому тим самим.
7) Якщо ваш друг не сподобався вашим батькам, як ви поведетесь?
     а) послухаю батьків;
     б) не буду запрошувати його до себе;
     в) доведу батькам, що він вартий моєї дружби;
     г) не послухаюсь батьків.
8) Кого ви вважаєте лідером: себе чи друга?
     а) себе;
     б) друга;
     в) ми рівні;
     г) не думав над цим.
9) Якщо вашого друга хвалять, ви не заздрите?
     а) ні;
     б) заздрю;
     в) трохи;
     г) я радію за нього і пишаюся ним.
10) Якщо ваш товариш пропонує вам списати задачу, як ви це сприймаєте?
     а) із вдячністю, як прояв товариськості;
     б) як борг, за який треба віддячити;
     в) як приниження, недооцінку моїх здібностей;
     г) списую не задумуючись.
11) Якби ви з другом попались на якомусь необдуманому, поганому вчинку, ініціатором якого був друг, як ви поведетесь?
     а) скажу правду, що я не винен;
     б) подивлюсь, як він себе поведе;
     в) візьму на себе його вину;
     г) відповідатиму разом з ним.
12) У вас дві цукерки: одна дорога і дуже смачна, а друга – дешевша і гірша. Яку ви даєте другові?
      а) якщо немає порівну, то краще не показувати;
      б) дам першу;
      в) дам другу, а першу з’їм, щоб він не бачив;
      г) розділю обидві на половину.
13) Чого ви не вибачили б своєму другу?
       а) зверхності, зневаги;
       б) скупості;
       в) зради;
       г) все б вибачив.
- Ви вибрали і записали собі варіанти відповідей? Тепер напроти кожної поставте бали і підсумуйте.
1)   а – 4;     б – 5;     в – 3;     г – 1;
2)   а – 1;     б – 2;     в – 3;     г – 5;
3)   а – 1;     б – 3;     в – 4;     г – 5;
4)   а – 5;     б – 3;     в – 1;     г – 4;
5)   а – 5;     б – 3;     в – 1;     г – 4;
6)   а – 3;     б – 5;     в – 2;     г – 5 ;
7)   а – 5;     б – 4;     в – 1;     г – 3;
8)   а – 5;     б – 1;     в – 4;     г – 4;
9)   а – 2;     б – 5;     в – 4;     г – 1;
10) а – 2;     б – 4;     в – 3;     г – 4;
11) а – 5;     б – 4;     в – 1;     г – 3;
12) а – 5;     б – 1;     в – 5;     г – 3;
13) а – 3;     б – 5;     в – 3;     г – 1.
Додайте всі тринадцять цифр, визначте суму.
Найбільша кількість набраних балів (від 52 до 65) – свідчення егоїзму. Така людина найбільше любить себе, у дружбі шукає вигоди для себе, знає собі ціну, не любить критики. Вона любить мати поряд слабшого, менш яскравого, непоказного, щоб на його фоні підкреслювати свої переваги. Врешті-решт, така людина приречена на самотність, бо, розкусивши її, ніхто з нею не захоче дружити.
Взаємини в тих, хто набрав від 39 до 51 бали, скоріше можна назвати співдружністю, ніж дружбою: вони готові відповідати добром на добро, але не захочуть жертвувати безкорисливо; їхнє ставлення до вас залежить від того, як ви ставитесь до них.
Вимогливі до друзів і до себе ті, хто мають 26 – 38 балів. Вони здатні піти вам на зустріч, зрозуміти і допомогти, але спочатку подумають, чи варто, чи корисно і розумно це; пожаліють слабшого, але не стануть потурати тому, хто не старається стати сильнішим. Вони поважають вас, але вимагають поваги й до себе.
І найщиріші, найвідданіші в дружбі ті ,хто мають найменшу кількість балів. Це люди милосердні, здатні вибачати, жертвувати власними інтересами заради друга. Мати такого друга – прекрасно, але треба вміти його цінувати. Розчарувавшись у ближньому, втратити друга – для таких людей тяжкий удар.
А тепер порівняйте своє Я із поданими характеристиками. Чи подобається вам бути таким? Звичайно, жодна з цих характеристик не стосується безпосередньо когось із вас. Але, вибравши ті чи інші варіанти відповідей на питання, ви цим виявили свої погляди, своє розуміння дружби.
У житті ми не завжди аналізуємо свої вчинки, слова, не вміємо чи не хочемо подивитись на себе з боку, запитати у себе, чого ми варті.
ІІІ. Заключне слово вчителя.
Якщо ви захочете мати ідеального друга, вам буде дуже важко його знайти. Бо у кожної людини є недоліки. Але подумайте, чи їх немає у вас. Чи маєте право вимагати ідеального, якщо самі не ідеальні? Приймай друга таким, який він є, сприяй тому, щоб він ставав кращим, сам прагни бути кращим.

Хочеш мати друга – вчись бути другом сам.  

Немає коментарів:

Дописати коментар