Досвід автора

Найкращий спосіб зробити дітей хорошими –
це зробити їх щасливими
О. Уальд

Опис досвіду роботи вчителя математики
Лазарця Олександра Юрійовича


Освіта XXI ст. – це, передусім, освіта для людини. Її стрижень – розвивальна, культурно - творча домінанта виховання відповідальної особистості, здорової психічно, фізично і морально, здатної до самоосвіти і саморозвитку, яка вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв’язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни. Під впливом змін у суспільстві відповідно відбувається і перебудова в освіті, яка проходить через оновлення змісту навчально-виховного процесу. Найбільш ефективним на сучасному етапі є особистісно орієнтований підхід до організації навчально-виховного процесу. Головний принцип, що лежить в основі розробки особистісно орієнтованої системи навчання і виховання, полягає у визначенні індивідуальності учня, створенні необхідних умов для його всебічного розвитку, для виявлення активності та творчої обдарованості з урахуванням її можливостей і нахилів. Щоб успішно розв’язати ці проблеми, вчителю-математики, як і іншим педагогам, необхідно постійно створювати такі умови, які сприятимуть максимальному розкриттю можливостей учня, стимулюватимуть його внутрішні сили до творчого саморозвитку та вдосконалення.
Одним з пріоритетних напрямків інформатизації суспільства є процес інформатизації освіти, який передбачає широке використання інформаційних технологій навчання.
Інформаційні технології не тільки полегшують доступ до інформації і відкривають можливості варіативності навчальної діяльності, її індивідуалізації та диференціації, але і дозволяють по-новому організувати взаємодію всіх суб'єктів навчання, побудувати освітню систему, в якій учень був би активним і рівноправним учасником освітньої діяльності. Сьогодні залишається відкритим питання: «Як же найбільш ефективно використовувати потенційні можливості сучасних інформаційних та комунікаційних технологій при навчанні школярів, в тому числі, при навчанні математики?». Тому науково-методична проблема, над якою я працюю останнім часом, це - «Застосування інформаційно-комунікаційних технологій на уроках математики». 
Актуальність досвіду. Актуальність проблеми удосконалення навчального процесу обумовлюється сучасними тенденціями в освіті. Наш час – це час кардинальних змін у суспільстві і в системі освіти. В сучасних умовах школа повинна забезпечити формування і розвиток інтелектуальної, творчої, ініціативної особистості, здатної жити в принципово нових умовах, реалізувати себе в житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства.
Перехід до інформаційного суспільства в Україні є об'єктивною необхідністю. У Національній доктрині розвитку освіти зазначено: «Пріоритетом розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують подальше удосконалення навчально-виховного процесу, доступність та ефективність освіти, підготовку молодого покоління до життєдіяльності в інформаційному суспільстві» . 
Освіта - безперервний і динамічний процес і основне завдання школи - створення індивідуальної зацікавленості в придбанні знань, вміння застосовувати їх у повсякденному житті.
Уроки із застосуванням ІКТ мають відміну від класичної системи навчання. Це нова роль учителя – він вже не основне джерело знань, а його функція зводиться до консультативно-координуючої. Завдання вчителя – підібрати засоби навчання відповідно до змісту навчального матеріалу, віковим та психологічним особливостям школярів, а також з їхніми уміннями використовувати комп’ютер у навчальних цілях.
Практична значущість. 
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє:
-     зробити навчання цікавим, з одного боку, за рахунок новизни й незвичайності такої форми роботи для учнів, а з іншої, зробити його захоплюючим і яскравим, різноманітним за формою за рахунок використання мультимедійних можливостей сучасних комп'ютерів; 
- ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більше зрозумілим і доступним для учнів; 
- індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення й засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції й формує позитивні навчальні мотиви;
- здійснювати моніторингові відстеження якості засвоєння учнями навчального матеріалу з метою своєчасного коригування процесу вивчення певної теми; 
- створити комфортні психологічні умови для учнів при відповіді на питання, тому що комп'ютер дозволяє фіксувати результати (у т.ч. без виставляння оцінки), коректно реагує на помилки; самостійно аналізувати й виправляти допущені помилки, коректувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, у результаті чого вдосконалюються навички; )
- використовувати інформаційну базу глобальної мережі Інтернету та локальної шкільної мережі, реалізувати мережну взаємодію в локальній та глобальній мережі Інтернет; 
- реалізувати входження учня у реальний світ дорослих, у виробничу діяльність людини сучасного інформаційного цифрового суспільства в процесі роботи учня й учителя з використанням комп'ютерних технологій.
Провідна ідея досвіду. Використання ІКТ у процесі викладання математики дає те, що підручник дати не може; комп”ютер на уроці є засобом, що дозволяє учням краще пізнати самих себе, індивідуальні особливості своїх можливостей, сприяючи розвитку самостійності.
Інноваційна значущість. Інноваційний аспект реалізую в розробленні та використанні спеціальних вправ і завдань, що мають практичну спрямованість і високу результативність 
Науково - теоретичну базу досвіду ста­новлять публікації відомих науковців: І. Лернера, М. Скаткіна (проблемне навчання як новий тип навчання), О.Пометун, Л.Пироженко ( інтерактивне навчання), вчителів новаторів 70 – 80- х років (Ш. Амонашвілі, В. Шаталова, Є. Ільїна, С. Лисенкової та інших).
Суть досвіду. Завданням школи є не тільки повідомлення певної суми знань учням, а й розвиток у них пізнавальних інтересів, творчого ставлення до справи, прагнення до самостійного «добування» і збагачення знань і умінь, застосування їх у своїй практичній діяльності. Загальновизнано, що математика є найбільш трудомістким навчальним предметом, що вимагає від учнів постійної, кропіткої і значної за обсягом самостійної роботи, причому, вельми специфічною і різноманітною. Тому одним з головних завдань вчителя математики є формування і розвиток навичок вивчення математики, елементів культури навчання і мислення. Для цього необхідно детально пропрацювати змістовний аспект навчання і відібрати з усього розмаїття методів, форм, технологій такі, які приведуть учнів до засвоєння понятійних компонентів програми навчання, дозволять розвивати пізнавальні здібності учнів, їх активність у навчальній діяльності, а також забезпечать формування і розвиток комунікативних компетенцій учнів. Збільшення розумового навантаження на уроках математики змушує замислитися над тим, як підтримати інтерес учнів до предмету, що вивчається, їх активність протягом всього уроку. Щоб зберегти інтерес до предмета і зробити якісним навчально-виховний процес, мною на уроках активно використовуються інформаційні технології. Активна робота з комп'ютером формує в учнів більш високий рівень самоосвітній навичок і вмінь - аналізу та структурування одержуваної інформації. При цьому слід звернути увагу, що нові засоби навчання дозволяють органічно поєднувати інформаційно - комунікативні, особистісно - орієнтовані технології з методами творчої та пошукової діяльності. Сьогодні впровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес є невід'ємною частиною шкільного навчання. Загальновизнано, що використання комп'ютерних технологій в освіті неминуче, оскільки істотно підвищується ефективність навчання та якість формуються знань і умінь. 
Цілі використання комп'ютера на уроках математики наступні: розвиток міжпредметних зв'язків математики та інформатики; формування комп'ютерної грамотності, розвиток самостійної роботи учнів на уроці; реалізація індивідуального, особистісно-орієнтованого підходу.
Мої завдання як вчителя математики наступні:
· Забезпечити фундаментальну математичну підготовку дітей;
· Формувати інформаційну та методичну культуру, творчий стиль діяльності учнів;
· Підготувати учнів використовувати інформаційні технології та інші інформаційні структури.
Застосування ІКТ на уроках математики дає можливість вчителю скоротити час на вивчення матеріалу за рахунок наочності і швидкості виконання роботи, перевірити знання учнів в інтерактивному режимі, що підвищує ефективність навчання, допомагає реалізувати весь потенціал особистості - пізнавальний, морально-етичний, творчий, комунікативний і естетичний , сприяє розвитку інтелекту, інформаційної культури учнів.
Використання ІКТ в навчальному процесі передбачає підвищення якості освіти, тобто вирішення однієї з нагальних проблем для сучасного суспільства.
Процес організації навчання школярів з використанням ІКТ дозволяє: 
зробити цей процес цікавим, з одного боку, за рахунок новизни і незвичності такої форми роботи для учнів, а з іншого, зробити його захоплюючим і яскравим; 
ефективно вирішувати проблему наочності навчання, розширити можливості візуалізації навчального матеріалу, роблячи його більш зрозумілим і доступним для учнів вільно здійснювати пошук необхідного школярам навчального матеріалу у віддалених базах даних завдяки використанню засобів телекомунікацій, що надалі буде сприяти формуванню в учнів потреби в пошукових діях; 
індивідуалізувати процес навчання за рахунок наявності різнорівневих завдань, за рахунок занурення і засвоєння навчального матеріалу в індивідуальному темпі, самостійно, використовуючи зручні способи сприйняття інформації, що викликає в учнів позитивні емоції та формує позитивні навчальні мотиви; 
розкріпачити учнів при відповіді на питання, тому комп'ютер дозволяє фіксувати результати (у т.ч. без виставлення оцінки), коректно реагує на помилки; самостійно аналізувати і виправляти допущені помилки, коригувати свою діяльність завдяки наявності зворотного зв'язку, в результаті чого удосконалюються навички самоконтролю; 
здійснювати самостійну навчально-дослідну діяльність (моделювання, метод проектів, розробка презентацій, публікацій тощо), розвиваючи тим самим у школярів творчу активність. 
З метою інтенсифікації навчання, поряд з раніше використалися в навчанні математики класичними формами навчання в школі і в самостійній роботі учнів все частіше застосовується програмне забезпечення навчальних дисциплін: програми-підручники, програми-тренажери, словники, довідники, енциклопедії, відеоуроки, бібліотеки електронних наочних посібників , тематичні комп'ютерні ігри. Можливості комп'ютера, при використанні адаптованих до нього додаткових технологій: програмних продуктів, Інтернету, мережевого та демонстраційного обладнання, складають матеріальну базу інформаційно-комунікативних технологій.
Інформаційні технології, на мій погляд, можуть бути використані на різних етапах уроку математики:
- Самостійне навчання з відсутністю або запереченням діяльності вчителя;
- Самостійне навчання за допомогою вчителя-консультанта;
- Часткова заміна (фрагментарне, вибіркове використання додаткового матеріалу);
- Використання тренінгових (тренувальних) програм;
- Використання діагностичних та контролюючих матеріалів;
- Виконання домашніх самостійних і творчих завдань;
- Використання комп'ютера для обчислень, побудови графіків;
- Використання програм, що імітують досліди та лабораторні роботи;
- Використання ігрових і цікавих програм;
- Використання інформаційно-довідкових програм.
Комп'ютер може використовуватися на всіх етапах процесу навчання: при поясненні нового матеріалу, закріплення, повторення, контролі, при цьому для учня він виконує різні функції: учителя, робочого інструменту, об'єкта навчання, що співпрацює колективу.
При виборі умов для використання ІКТ мною враховуються
- Наявність відповідних вивчається програм;
- Кількість комп'ютеризованих робочих місць;
- Готовність учнів до роботи з використанням комп'ютера;
-Можливостями учня використовувати комп'ютерні технології за межами класу. 
Інформаційно-комунікативні технології використовую на різних етапах навчання математики, і це використання засноване насамперед на його графічних і обчислювальних можливостях. Суттєвою дидактичною особливістю навчання за допомогою комп’ютера є встановлення безпосередніх діалогів між учнем і комп’ютером, або трикутника учень – комп’ютер – учитель, які допомагають розібратися в труднощах, що виникають у процесі вивчення предмета, уникаючи стресових ситуацій, організувати самостійне розв’язування задач, і дозволяють вчителеві спостерігати та контролювати якісний стан навчання
На мою думку, застосування інформаційно-комунікативних технологій у викладанні математики породжує нові форми навчання, специфічний навчальний зміст, нові цілі, що веде до появи нових підходів до організації навчання та процесу формування знань, умінь та навичок учнів.
При вивченні окремих тем шкільного курсу математики використовую широке коло прикладних програм.
Демонстраційні програми, в яких спочатку подається виклад необхідної теорії, а потім наводяться приклади розв’язування задач. Контролюючі програми, в яких закладено систему оцінювання знань, умінь і навичок учнів. За їхньою допомогою даю консультацію учню, вказую на допущені помилки, виправляю відповідь, підказую, і в разі потреби роблю аналіз наявних знань та умінь. 
Серед джерел інформації слід особливо відзначити мережу Інтернет, рекомендую учням сайти, де зібрано теоретичний матеріал, а також сайти, де учні можуть самостійно перевірити рівень своєї підготовки, тести в режимі on-line. Інтернет - перш за все важливе джерело інформації. У зв'язку із зростанням обсягів інформації необхідно формувати інформаційну культуру. Під нею розуміється знання джерел інформації, прийомів і способів раціональної роботи з ними, застосування їх у практичній діяльності. Тому разом з учителем математики учні використовують ресурси мережі Інтернет
Мої учні беруть участь у шкільних позакласних заходах (в рамках тижня математики), у шкільних, і районних олімпіадах, у міжнародному математичному конкурсі "Кенгуру", «Бобер».
Висновок. Шкільний урок - це соціальне замовлення суспільства в системі освіти, який обумовлений соціально-психологічними потребами суспільства, рівнем його розвитку, етичними та моральними цінностями цього товариства. На жаль, процес модернізації в системі освіти проходить важко. Пов'язано це з тим, що педагоги націлюють учнів тільки на отримання твердих теоретичних знань, частина яких, на мій погляд, не отримає практичного застосування в майбутньому житті.
Не секрет, що сформовану практику викладання математики характеризують традиційне вивчення математичних формул, абстрактність математичних понять, які зазвичай запам'ятовуються механічно.
На мій погляд, на уроках математики заявлена ​​проблема в якійсь мірі може бути вирішена шляхом використання комп'ютерних технологій, які, по-перше, мають у своїй основі суворий алгоритм дій учня. Адже не кожен учень, вивчивши правила, може ними користуватися. Використання алгоритмів, схем-карт, таблиць, тобто орієнтувальних схем, впорядковує процес навчання.
По-друге, у зв'язку з гострою проблемою економії часу в ході навчального процесу перед сучасною школою також ставиться завдання - знайти кошти і прийоми навчання, що дозволяють максимально економити час на уроці. На мій погляд, використання комп'ютера на уроках і є одним з таких засобів.
По-третє, я вважаю, що навчання з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, - це і рівнева диференціація, тому що в умовах цієї технології учень має право на вибір змісту своєї освіти, рівня засвоєння. При цьому діяльність вчителя повинна забезпечити можливість кожному школяреві опанувати знаннями на обов'язковому або більш високому рівні (за вибором учня).


В И С Н О В О К

про  педагогічну і методичну діяльність переможця І (районного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року -2016»  у номінації «Математика»   Лазарця Олександра  Юрійовича  вчителя математики  Березнівського навчально-виховного комплексу «Економіко-гуманітарний ліцей - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів», учасника районного методичного об’єднання учителів математики

  Лазарець Олександр  Юрійович має вищу педагогічну освіту,  закінчив  Рівненський державний  гуманітарний університет, за спеціальністю вчитель математики та інформатики, здійснює педагогічну  діяльність    за отриманим фахом у Березнівському навчально-виховному комплексі «Економіко-гуманітарний ліцей - загальноосвітня школа І-ІІ ступенів» з 2012 року.
   Олександр  Юрійович працюючи над науково-методичною проблемною темою «Застосування інформаційно-комунікативних технологій на уроках математики», вчитель розробив чітку й логічно вибудувану систему роботи, яка передбачає створення належної навчально-методичної бази; відповідну організацію навчальної діяльності на уроках математики.
Лазарець О. Ю.  за час роботи у закладі показав себе творчим вчителем, який добре володіє інноваційними освітніми методами й технологіями, активно їх використовує у своїй роботі. Особливо ефективно застосовує технології творчої педагогічної діяльності з урахуванням особливостей навчального матеріалу і здібностей учнів. Формує навички самостійно здобувати знання й застосовувати їх на практиці.
Добре володіє методикою викладання математики. Віддає перевагу інтерактивним методам навчання, які створюють атмосферу творчої невимушеності й допомагають кожній дитині вивчити свої можливості. Завдяки ефективному використанню цих методів, учитель досягає засвоєння на уроці учнями необхідних знань. Застосовує різні засоби активізації розумової діяльності учнів, залучає їх до пошукової роботи. Його уроки завжди цікаві, добре продумані, насичені, з вдало підібраною наочністю та різноманітним дидактичним матеріалом. На уроці створює ігрову атмосферу, що розвиває пізнавальний інтерес і активність учнів, знімає втому, дозволяє втримати увагу. Використовує в своїй роботі нестандартні уроки: урок-подорож, урок-гра, урок-казка, урок - КВК.
Творче ставлення до роботи  Олександра Юрійовича  забезпечує високу якість навчання учнів. Переважна більшість його вихованців добре  володіють обчислювальними навичками, уміють самостійно застосовувати на практиці набуті теоретичні знання, логічно висловлювати думку в усній  формі.
Педагог приділяє особливу  увагу роботі із обдарованими дітьми.  У  рамках тижня математики  проводить з учнями різні тематичні заходи:  виставки, екскурсії, акції, інсценівки, розв’язування завдань олімпіад, ЗНО, зйомки фільмів. Ці  заходи  сприяють творчому розвитку учнів, формують глибокі знання, уміння й навички  відповідно до їх вікових  особливостей та інтересів на кожному етапі вивчення математики.
 Результатом роботи вчителя є успішність його учнів. Його учні є  переможцями районного етапу олімпіади з математики та інформатики. Ліцеїсти  беруть участь у науково-дослідній роботі, є дійсними членами Рівненської МАН, учні – учасники, переможці Міжнародного  конкурсу – «Кенгуру», проводить тренувальні збори з підготовки учнів до участі в  олімпіадах з математики та інформаційних технологій, до конкурсу-захисту  дослідницьких робіт учнів.
Олександр Юрійович  вміло поєднує навчання і виховання дітей, добре знає їх психологію та вікові особливості. Виховує в учнів повагу до батьків, вчителів, старших людей, шанобливе ставлення до звичаїв свого народу. У процесі навчання виховує шанобливе ставлення до родини, повагу до народних традицій і звичаїв, рідної мови, національних цінностей українського народу та інших народів, мову яких вивчають. Готує  ліцеїстів  до свідомого життя в дусі взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, - тобто реалізовує національно-патріотичне виховання. Є класним керівником учнів 9 класу. Лауреат районного конкурсу «Класний керівник-2016 року».
Олександр Юрійович  бере активну участь у методичній роботі різних рівнів: шкільного, районного, обласного. Учасник районного методичного об’єднання, семінарів-практикумів вчителів математики, є членом районної школи конкурентоспроможного учителя математики  та клубу молодих учителів «Діалог». У березні 2015 року  під час проведення засідання  школи конкурентоспроможного учителя математики  з теми: «Застосування інформаційно-комунікативних  технологій навчання як шлях до професійного вдосконалення вчителя математики» представив матеріал -  «Можливості впровадження та використання на уроках комп'ютерно – інформаційних технологій. Презентацію: «Інноваційні технології навчання на уроках математики». Ознайомив із проектом «Е-Twinning» та «хмарними технологіями».  
Постійно підвищує свій професійний рівень, педагогічну майстерність.
Користується авторитетом серед батьків, учнів, колег по роботі.
Учитель дотримується  педагогічної етики, поважає гідність учнів, захищає їх від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, пропагує здоровий спосіб життя.  Користується авторитетом серед батьків, учнів, колег по роботі.
  Лазарець Олександр  Юрійович є  переможцем  І (районного) етапу Всеукраїнського конкурсу «Учитель року - 2016»  у номінації «Математика».


Керівник районного методичного

об’єднання учителів математики                                          В.Стахнюк




    Класне керівництво - це не робота. Це - життя - складне, відповідальне, важке, де коло відповідальності велике, але немає роботи більш цікавої. Класне керівництво - це радість спілкування з дітьми та радість перемог, досягнень виховання у ставленні нового покоління, виховання творчої соціально-активної, всебічно розвиненої особистості.
Бути класним керівником важко, бо це не робота, а саме життя. Вона повсякчасна, постійна, неперервна й завжди непроста, як і виховання. Але якщо зумієш підкорити серця дітей, отримуєш радість і втіху, адже щодня відчуватимеш щиру вдячність учнів та їхніх батьків.
Уявімо, що раптом скасували інститут класних керівників.
Тоді діти протягом дня залишаються без батьківської опіки та опіки педагогів.
Моїм змістом роботи як класного керівника при вивченні особистості школяра є вивчення всіх чинників, що впливають на нього (класний керівник, сім’я, учителі, позакласні заходи, товариші в класі та поза школою).
Пріоритети, якими керуюсь у своїй роботі:
·     по-перше: центральне місце посідає особистість, індивідуальність кожного  вихованця, його захист і розвиток, а колектив, клас має стати сприятливим середовищем для розвитку кожної  дитини;
·     по-друге: з-поміж напрямів змісту виховної роботи педагог має виробити такі  цільові програми: “Здоров’я”,  “Спілкування”, “Навчання”, “Дозвілля”,  “Спосіб життя”, за якими живуть і навчаються вихованці.
Гарний педагог набагато цікавіший за кіно, відео і дискотеки. Учусь бути цікавою людиною для своїх вихованців.
Кожний класний керівник повинен завжди задумуватися, як він працює, якими методами і принципами керується у своїй роботі. Я ж пропоную перелік  заповідей класного керівника, якими керуюсь у роботі з дітьми:
1.       Головна мета виховання – щаслива людина.
2.       Люби не себе в дитині, а дитину в собі.
3.       Не сварити,  навчити.
4.       Розвивати впевненість дитини в собі.
5.       Ніколи не зраджувати  дітей.
6.       Не бути нудним.
7.       Мірою вихованості є інтелігентність.
8.       Виховання і повага  вихованців.
9.       Бути незвичайним вихователем.
10.  Діти мають бути кращими за нас, а їхнє життя кращим за наше.
Класний керівник  має великі  можливості для здійснення виховної  роботи  й  надання допомоги батькам. Головне моє  завдання – це повернути надбаний, набутий століттями досвід родинного виховання, збагатити його новими  формами і методами. Сьогодні повинні формуватися нові стосунки між людьми, школа має стати потужним імпульсом творення педагогіки  сім’ї.
Родинне  виховання – це виховання дітей у родині батьками, дідусями, бабусями,  іншими родичами, опікунами  або особами, які замінюють батьків.     
Вдивляюся в обличчя кожного свого вихованця і бачу, що  вони щасливі, бо знайшли себе. І ця  радість  передається до кожного вихованця. Це не гучні слова. Просто кожна дитина повинна відчути й  усвідомити, що людина мусить після себе залишити щось на землі: добре, світле, корисне, потрібне.
На мою думку, головне, аби той відрізок життя дітей, коли ти відповідальний за їх виховання, прожити разом із ними, їхніми батьками і щоб діти почувалися щасливими.


 
Натхнення моє – учні, діти!
Заради них працюю і живу.
Вогонь душі ніколи
не згасити!

Це кредо крізь роки я пронесу!

5 коментарів: